Groene Oceaan

De oceaan is anno 2010 niet langer blauw. Maar groen. Groen is het nieuwe gat in de markt.

Elke manager kent het. Zo niet, dan moet hij dit befaamde businessboek alsnog direct gaan lezen, ‘Blue Ocean’ van W. Chan Kim & Renée Mauborgne. De essentie van hun Blauwe Oceaan-gedachtengoed: je moet niet tot bloedens toe concurreren, maar innoveren. Door het verkennen van businesskansrijke onontgonnen markten en/of marktdimensies, die Chan Kim en Mauborgne Blauwe Oceanen hebben genoemd, kun je als bedrijf voorsprong creëren. Door radicaal vernieuwende initiatieven te ontplooien worden bedrijven relevanter voor consumenten. En daarmee waardevoller. 

We kijken een tint in de kleurenwaaier verder.  Want volgens ons is Groen het nieuwe Blauw. De oceaan van Chan Kim en Mauborgne is anno 2010 niet langer blauw, maar groen. Want groen biedt tal van onontgonnen markten en marktdimensies; mede gevoed door de gestage opkomst van de Cultureel Creatieven, een horde van alleen al 2,5 miljoen Nederlanders. Deze groep bestempelt groen en goed als de meest waardevolle kwaliteiten van een merk. Groen wordt daarmee een steeds grotere consumentenbehoefte en daarmee een meer relevante marktdimensie in tal van markten.

Ook bedrijven ontdekken en (h)erkennen groen massaal als grote commerciële kans en kracht, want het de kleur waarmee je je op een relevante manier kunt onderscheiden. Het zijn daarom vooral groene innovaties die marktgrenzen baanbrekend verkennen en verleggen. Denk aan Kuyichi Jeans die de kledingmarkt verrijkten met fairtrade. Denk aan Wellwater die de fleswatermarkt verrijkten met maatschappelijke betrokkenheid. Denk aan ASN Bank die de bancaire wereld verruimde met expliciet ethisch bankieren. Denk aan Tony Chocolonely dat de markt van chocolade niet alleen verruimde, maar een vereerlijking in gang zette die de gehele markt ingrijpend veranderde. Eerlijke chocolade is daarmee en daardoor niet langer iets bijzonders, maar oneerlijke chocolade is er eerder iets verwerpelijks door geworden. Denk aan Desso die de tapijtmarkt ingrijpend veranderden met de introductie van C2C. En denk aan Electrolux dat onlangs een stofzuiger introduceerde die geheel gemaakt is van plastic dat is opgevist uit zee, en daarmee een fundamenteel nieuwe dimensie aan de stofzuigermarkt toevoegt. Allemaal voorbeelden van bedrijven die groen en goed als primaire economische motor hebben beschouwd en behandeld. Allemaal voorbeelden van bedrijven die door middel van groene en/of goede innovaties (meer)waarde hebben gecreëerd voor merk, markt en maatschappij. En daarmee succes. Wij juichen de Groene Oceaan natuurlijk van harte toe. Het kan ons niet groen genoeg zijn. Moge er nog vele baanbrekende groene en goede innovaties en vele groene en goede succesverhalen volgen. Wij horen dan ook graag van jullie welke groene en goede schoolvoorbeelden niet mogen ontbreken in de Groene Oceaan erelijst.

 

 

 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen